Παρασκευή 12 Μαρτίου 2010

Αντωνυμίες (Ενότητα 10)

Ας ξαναθυμηθούμε τι είπαμε για τις αντωνυμίες!


   Οι αντωνυμίες είναι οι κλιτές λέξεις που αντικαθιστούν ονοματικές φράσεις και κάνουν την ίδια δουλειά με αυτές.







Οι αντωνυμίες είναι οχτώ ειδών:


1)    Προσωπικές ;   εγώ, εσύ αυτός,
                               μου, σου, του, 
                               με, σε, το (ν ) , τη (ν) (αδύναμος τύπος)

2)    Κτητικές :        δικός, δική , δικό μου, σου, του

3)    Αυτοπαθής :     ο εαυτός μου, ο εαυτός σου, ο εαυτός του

4)    Οριστικές ;        ο ίδιος, η ίδια, το ίδιο,
                              μόνο, μόνη, μόνο

5)    Δεικτικές :        αυτός, -ή, -ό.
                              εκείνος, -η, -ο,
                             τούτος, -η, -ο, τέτοιος, -α,-ο

6)    Αναφορικές:      ο οποίος, -α,-ο, που, ό,τι

7)    Ερωτηματικές:   ποιος, -α,-ο,
                                πόσος, -η,-ο (τίνος;)

8)    Αόριστες :         ένας, μία ένας,
                                 κάποιος, -α, -ο
κάθε, καθένας, καθεμία, καθένα
κανένας, καμία, κανένα
μερικοί, μερικές, μερικά
κάμποσος, κάμποση, κάμποσο,
άλλος, άλλη, άλλο
τίποτα, κάθε,  καθετί



Δραστηριότητες 


1. Υπογράμμισε τις αντωνυμίες για γράψε το είδος τους.


1)    Το αυτοκίνητό μου βρίσκεται έξω από το σπίτι σου.


2)     Εάν αυτό το τετράδιο είναι δικό μου , γιατί  βρίσκεται πάνω στο θρανίο σου;


3)    Μας αρέσει να επισκεπτόμαστε το εξοχικό σας .


4)    Το βράδυ, με κοιμίζει η μαμά μου και με σκεπάζει καλά.


5)    Η δική μας δύναμη νομίζω ότι είναι η θέλησή μας.


6)    Οι εγωιστές κοιτάζουν τους εαυτούς τους πάνω απ, όλα.


7)    Ποιος από σας έφαγε το πιο πολύ γλυκό;


8)      Ό,τι και να πεις δε θα μας πείσεις ότι λες την αλήθεια.


9)    Κάποιος έσκυψε και μου είπε κάτι στ’ αυτί.


10)           Δώσε μου εκείνο εκεί το μολύβι.


11)           Ήρθε και μας έδιωξε ο ίδιος από την αυλή του.


12)         Μερικοί άνθρωποι δε έχουν καθόλου φιλότιμο.


13)         Πέρασαν άλλα τέσσερα χρόνια μέχρι να ξαναπάω στο νησί.
 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου